چکیده مطابق نظر سهروردی، واقعیتهای گوناگون، چیزی غیر از نور نیستند که از لحاظ شدت و ضعف با یکدیگر تفاوت دارند. هستیشناسی سهروردی مبتنی بر نظام نور و مراتب آن است. وی معتقد است عوالم، مراتب گوناگون دارد که بالاترین آنها نورالأنوار است. نورالأنوار بالاترین مرتبه هستی میباشد و اوست که سرچشمه نورانیت بوده و همه هستی از او سرچشمه میگیرد. او بهترین برهان برای اثبات نورالأنوار را برهان صدیقین میداند. در بحث صفات، معتقد است نورالأنوار، نه دارای صفات ظلمانی و نه دارای صفات نورانی است. درعینحال وی برای نورالأنوار اضافات فراوانی قائل است؛ مانند اضافه رزاقیت، اضافه مبدأیت، اضافه عالمیت و... و درنهایت میگوید همه این اضافات به یک اضافه برمیگردد و آن اضافه مبدأیت است. افزونبراین شیخ اشراق صفات سلبی بسیاری را باور دارد؛ ازجمله اینکه نورالأنوار جسم نیست، غاسق نیست، ممکن نیست، ذوجهت نیست و... که درنهایت همه این صفات سلبی را به یک صفت سلبی یعنی امکان برمیگرداند. تمامی این صفات اضافی و سلبی، جزء صفات اعتباری است و هیچیک امور عینی مستقل زاید بر ذات نیستند و هیچ نحوه ترکیبی را در ذات الهی لازم نمیآورند.