چکیده چگونگی ارتباط نفس با مبادی عالیه هستی بهویژه عقل فعال، از مسائل مهم فلسفه صدرایی است. ازنظر ملاصدرا نفسِ انسان ازطریق حرکت جوهری از عالم طبیعت به عوالم بالاتر سلوک یافته و با عقل فعال اتحاد برقرار میکند و به ادراک معقولات نایل میگردد. در این دستگاه معرفتی ادراک معقولات، به مشاهده نفسِ حقایق حاصل میشود؛ بدینصورت که صور خیالی و عقلانی، هریک در مقام خود، دارای ثبات و تجرد ذاتیاند و نفس با حرکت جوهری به مرحله ادراک عقلی راه مییابد. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی میکوشد تبیینی روشن از چگونگیِ این نحوه ادراک و بهطور خاص، نحوه اتحاد آن با عقل فعال ازمنظر ملاصدرا ارائه نماید. برای رسیدن به این مقصود، نخست باید ماهیت نفس، عقل، ادراک و نحوه اتحاد نفس با عقل فعال و دیگر مبادی عقلی و کیفیت ارتباط صورت معقوله با ادراک شهودی از حقایق عقلی موجودات، ازمنظر فیلسوفان پیش از ملاصدرا بررسی گردد تا راه حل مسئله پژوهش حاضر را فراهم نماید.